Lägg ner Skånetrafiken!

Att förflytta sig lokalt här i Öresundsregionen, är inte alltid det lättaste. När jag t.ex. hade ett pendlarkort från Helsingborg till jobbet i Hørsholm och skulle resa hem från Ørestad utanför København en sen natt frågade jag Skånetrafiken här i Sundets Pärla dagarna innan om jag kunde köpa en tilläggsbiljett av dem, men fick nekande svar. De påstod dock, att går alltid att lösa en sådan på tåget. Och jag mitt snedknullade missfoster litade på dem! Med följden att jag fick böter.

I fredags avslöjade gratistidningen City Helsingborg att det inkommit en kvarts miljon klagomål till Skånetrafiken, bara i år!

De tar upp några exempel, t.ex. en Danmarksresenär vars son blivit utskälld på väg tillbaka från Sjælland. Resenären är upprörd över att åldersgränserna för barnbiljetter är 19 år i Sverige, men 15 i Danmark:

”Hon talar med mig som om jag vore kriminell. — Jag köpte tydligen fel biljett som för mig är helt ologiskt.”

Av någon anledning väljer avisan dock vinkla reportaget till att Skånetrafiken borde ha bättre samordning med svenska Statens Järnvägar för skåningar som pendlar till Kalmar, d.vs. ytterligare centralisering.

På en fri marknad hade det varit annorlunda spelregler för Skånetrafiken. Ett stort företag som sviker sina kunder eller missköter sig, lämnar alltid utrymme för nya uppstickare att konkurrera.

Lägg ner det skattefinansierade Skånetrafiken och öppna istället upp marknaden för kommunikationer här i Öresundsregionen för fri konkurrens!

Kommentera

